AT hozzájárulásával

Miért használják nehezebben az idősebbek?

Nagyon sok ember elég sablonosan használja a számítógép lehetőségeit, olyannyira, hogy ha már egy ikon az asztalon az egyik sarokból átkerül a másikba, akkor megáll a tudomány. Leírják maguknak a kis apró lépéseket, amelyek szigorú betartása esetén működik csak a feladatvégzés. Különösen igaz ez Magyarországon. Miért nehéz felfogni a gép használatát? Egy jónak tűnő magyarázat:

Mert nem értik a számítógép logikáját. Egyszerűen üt mindent, amiben felnőttek, ahogy dolgoztak, gondolkodtak. Egyszerre ad szabadságot és kötöttséget a számítógép, ezzel pedig nem tudnak mit kezdeni. Éppen ez az oka egyébként annak, hogy ez a fiatalabbakat nem zavarja. Én ezt anno akkor értettem meg, amikor egy ismerős gyerekei úgy egy tucat évvel ezelőtt leültek a gép elé úgy, hogy sohasem láttak ilyet, és öt(!) percen belül az írni-olvasni nem tudó gyerekek már válogattak is a játékok között és elkezdték használni a számítógépet, az egeret, úgy, mintha az a világ legtermészetesebb dolga lenne. Ezzel szemben a szülők sohasem tanulták meg igazán használni, sőt utálták.

És ennek egyszerű az oka. Az, hogy a gyerek egyszerűen használni akarja a gépet és nem akarja megérteni, hogy hogyan működik, mert nagy ívben tesz az ilyen "magas filozófiájú" kérdésekre, a felnőtt viszont azt hiszi, meg kell értenie a gép logikáját és akkor fogja tudni használni. Ezért próbálja meg füzetbe, meg egyéb módokon "memorizálni" a használatot, hiszen ők az ő idejükben ugye a magolással tanultak -> és most is ezt próbálja felhasználni. Csakhogy így egy számítógépet és annak használatát egyszerűen nem lehet megtanulni, mert a számítógép nem lineáris, nem egyféle sémát követ, hanem azt, amit tanítanak neki, amit tud, amit kérünk tőle, amire utasítjuk.

Ehhez azonban az "alkalmazotti és magoló" logikát tanuló idősebbek többsége egyszerűen nem ért. Meg tudja tanulni, meg tudja nyomogatni a gombokat, de sohasem fogja igazán "érezni" a számítógépet és annak használatát.

Viszont a fiatalabbak már valamivel szabadabban használják a lehetőségeket. A fiatalok sokkal "lazábban" veszik a kérdést, azaz egyszerűen "csak" használják a gépet, de őket már nem érdekli a "hogyan működik", csak a "menjen". Azaz a számítógép mára számukra egy egyszerű használati tárgy lett, semmi más. Már nincs a régi "bűvészkedés, építés, tuningolás", mert ez marginálissá vált... és ez nem biztos, hogy hosszútávon egy jó dolog...