Fordítás, írás és szerkesztés: Sipos Róbert (2017)
Magyar Seiko Szervíz
Seiko Service USA
Service your watch
Tissot Support prices
Omega Service prices
Nomos Service
josep.kirk 9s86 image

A karórák fenntartása kapcsán

A mechanikus (kézi felhúzós és automata) karórák kétségtelenül reneszánszukat élik manapság. A 70-es, 80-as évek lejtmenete után az emberek nagy része úgy látszik újra rájött, hogy egy mechanikus órát igencsak lehet szeretni, a gyűjtésükről nem is szólva. A gyárak kínálatát elnézve (de akárcsak az utcán szétnézve) azt tapasztalom, hogy ez a hobbi főként a férfiak érdeklődését kelti fel, a nők többsége inkább az ékszerészeti értéket kedveli és minden gond nélkül beéri egy kvarc szerkezetes karórával. A plázák, márkabutikok mindenesetre széles választékban kínálnak mechanikus karórákat, akit ez a dolog hoz lázba, az pénztárcája és ízlése szerint válogathat. (A használtpiacról már nem is szólva.) Az interneten - főként angolszász nyelvterületen - hemzsegnek az órás fórumok, blogok, portálok, videók. Az egyszeri érdeklődőt elvakítja a kínálat. Egy dologról viszont nagyon ritkán esik szó: egy mechanikus karóra tulajdonlásának költsége nem záródik le a vásárlással. Akárcsak az autóknál, ahol a vásárlás után a rendszeres olajcsere, szervizelés és karbantartás szükséges ahhoz, hogy megbízhatóan, évtizedekig működjön, úgy a mechankius óráknál is szükséges a folyamatos karbantartás. (Nem is szólva egy értékes, régi, de rossz állapotban lévő példány felújításáról.) Ez pedig pénzbe, esetenként nagyon sok pénzbe kerül.

A pontos szervízciklus egyébként máig vita tárgya, a gyárak által javasolt értékek 4-10 év között vannak szerkezettől függően, de értelemszerűen ha a tulajdonos problémát észlel a napi működés során, akkor érdemes azonnal szervízbe vinni a kérdéses darabot. Egy értékes, páncélszekrényben tartott óra esetén ez nyilván nem igazán fontos, egy mindennap nyúzott mechanikus óránál viszont érdemes megfontolni. De bármit is veszünk, egy használatban lévő óra esetén a rendszeres szervizelés kihagyása hosszú távon nagy valószínűséggel a szerkezet károsodását fogja okozni. (Akkor pedig aztán valóban költséges lesz a helyrehozása.)

A költségek témája nem egyszerű, mert egy óra szervizelésekor sok szempont merül fel, ráadásul a legtöbb felső kategóriás gyártó titkolja a szervízköltségeket és a legtöbb nyilvánosságra került ár csak becslés. A szervízköltségek márkánként eltérnek és általában az órában lévő szerkezet értéke határozza meg az összegüket. Az alkatrészcsere szintén jelentős tényező, ráadásul egy óra szervízköltségében általában a legnagyobb összetevő. A Deployant nevű óraportál megpróbált egy kis áttekintést adni a szervízköltségekről a rendelkezésre álló nyilvános információk alapján, elsősorban az ő cikküket használtam fel ebben a cikkben más forrásokkal kiegészítve.

Ők a teljes rendszeres szervízt vizsgálták meg három nagy márka esetén: Patek Philippe, A. Lange & Söhne és Rolex. Ezek mind felső kategóriás prémium gyártók, én utánanéztem a szintén népszerű Omega és Tissot árainak (mindkettő a Swatch Group tagja), a saját szerkezeteket gyártó Nomos Glashüttének és a Seiko-nak. A Seiko helyzete annyiban különleges, hogy ők az összes piaci szegmensben jelen vannak. Ezek az árak csak a cikk írásakor érvényesek és az első három márka esetén csak becsült értékek. Ezekben az összegekben ráadásul nincs benne a fém szíjak karbantartásának esetleges költsége sem, ami plusz tételt jelenthet. A bőr szíjak pedig rendszeres használat esetén néhány évente sajnos elöregednek, azokat szintén cserélni kell. Emellett érdemes még megemlíteni, hogy egyes gyártók egyes modelljei esetében a nemesfém tokozású óra szervizelése drágább is lehet, és értelemszerűen drágább egy zafírüveges verzió üvegének a cseréje is.

Patek Philippe

5711

A Patek Philippe-nek széles termékválasztéka van alapvető kvarcmodellektől az ultrakomplikált mérnöki remekművekig. Egy elemcsere 130 svájci franknál kezdődik, a kvarc szerkezetek karbantartása pedig 550 frank. Mechanikus, kézi felhúzós szerkezetek karbantartása 700 frank környékén kezdődik, automata, csak időt mutató szerkezeteké pedig 800-nál. Ez egy rendszeres karbantartási költség, szerkezetbeszabályzással és kenéssel.

5140A cég órái között vannak ikonikuks sportórák, mint az 5711 Natilus a 324 SC szerkezettel (itt jobbra), az Aquanaut és a klasszikus Calatrava automaták is, mint az 5227. Eddig csak az alsó kategóriás modelleket vettük figyelembe, amiket nagyságrendekkel egyszerűbb szervizelni, mint a sok komplikációt tartalmazó szerkezeteket. Egy fokkal feljebb olyan modelleket találunk, mint az Annual Calendars, Travel Time vagy a Moonphase. Ennek a kategóriának a költségei 1050 franknál kezdődnek.

Ezután következik a fejlettebb komplikációk szintje. Itt tanyázik a Perpetual Calendar és a kronográf modellek, mint az 5140 Perpetual Calendar (balra) és az 5170, 5070 Chronograph. Ezeknek a szervízköltsége 1500 franknál kezdődik. Ha még feljebb megyünk, akkor jönnek a tourbillon-ok, percütők, grand complication órák. Ezek szervizköltsége már egyedi típustól függ, kategóriában nem meghatározható, de az is lehet, hogy ezek karbantartási költsége már túl magas ahhoz, hogy csak úgy elárulják. Persze ezen órák tulajdonosai számára ez valószínűleg nem is jelent nagy költséget, habár még az sem szokatlan, hogy egy értékes mechanikus karórát éppen azért ad el a tulajdonosa, mert rájött, hogy nem tudja finanszírozni a fenntartását.

A. Lange & Söhne

lange1 datogA Lange egyszerű, az időn kívül dátumot és járástartalékot kijelző Lange 1 (jobbra), vagy Saxonia modelljeinek szervízelése 765 eurónál kezdődik, tok és csat polírozással/szíjcserével ez egyből 1340 euróra ugrik fel.

A cég kínálatában a legjellegzetesebb kronográf a Datograph (jobbra), aminek a szervizelése is a legköltségesebb a Lange-nál: egy teljes szervíz és átvizsgálás durván 1600 dollár. Ez persze csak működőképes, nagyobb problémáktól mentes órára vonatkozik. Ha valami probléma van a szerkezettel, akkor a költségek természetesen nőhetnek. És persze vannak opcionális lehetőségek is, mint a tok polírozás, ami 350 dollártól indul. Más költséget csak a konkrét óra megvizsgálása után lehet becsülni, de a végösszeg könnyen lehet 3000-5000 dollár között is, ha drága tokfelújításra van szükség. Ugyanakor gyakran hallani, hogy a Lange órák tulajdonosai dícsérik a márka szervizét, mondván, hogy ők úgy adják vissza az órájukat, mintha vadonatúj lenne. Persze a megelégedettségi mutató változat, amikor a szervizelés időtartama kerül szóba, a Lange ugyanis a hírek szerint dobogós lenne a leghosszabb ideig szervizelő cégek versenyén.

datohat

A Datograph szerkezete a hátlapon át

Rolex

Talán a világ leghíresebb és legkeresettebb felső kategóriás óramárkája lévén nem meglepő módon a Rolexnek van a legnagyobb szervízhálózata a felsőkategóriás óramárkák között. Érdemes megjegyezni, hogy míg az előző két márkának elég nagyszámú szerkezete van, ezért a karbantartás költsége általában a szerkezet összetettségétől függ, a Rolex esetén viszont jóformán csak két különböző szerkezetről lehet beszélni. Egyik a csak időt mutató, a másik a kronográf. A legtöbb, csak acéltokos változat szokásos karbantartása 600-700 dollárnál kezdődik, alkatrészcsere nélkül. A Daytona kronográf 800 dollárnál indul. Érdemes viszont megjegyezni, hogy a Rolex a garanciaidőt a szokványos 2 évről 5-re módosította, ami még vonzóbbá teszi a márkát ebből a szempontból.

Omega és Tissot

A Swatch Group két jellegzetes márkája már ajánlott szervízköltségeket is feltüntet a márkák oldalán. A Swatch márkapolitikája szerint a középső szegmensbe pozicionált Tissot részleges és teljes szervízt különböztet meg: részleges szervíz esetén tisztítás, a korona és plexi üveg cseréje valamint tömítések vizsgálata és cseréje történhet. Ezekre a cég egyszerűbb szerkezetek esetén 50, kronográfok esetén 65 frankos költséget ad meg.

A teljes szervíz esetén a fentiek mellett már hajlandóak szétszedni az órát és kicserélik az elhasználódott alkatrészeket, olajoznak, tisztítanak, sőt még a pontosságot is beállítják. Ezért már 190 frankot (kronográfok esetén 290-et) kérnek. A cég egyébként - ha már 150 éves történetre is hivatkozik - feltünteti, hogy régi szerkezetek és aranyórák szervízét is szívesen elvégzik, azonban azoknál már kizárólag egyedi árazás alapján.

A Swatch szerint a presztízs szegmensbe pozicionált Omega esetén a dolgok egyszerűek és drágábbak: egyszerű szerkezetekért 550, kronográfokért 750 frankot kérnek. Aki viszont régi Omega órát szeretne helyreállíttatni, annak 1000-2000 franktól indulhat a buli.

Nomos Glashütte

alphaA viszonylag fiatal német Nomos Glashütte márka (1991-ben alakult) a minimalista stílussal és saját fejlesztésű és gyártású szerkezetekkel próbálja magát megkülönböztetni a középkategóriában. Ők szívesen vállalják saját óráik szervizelését (ezt 5 évente vagy ennél gyakrabban ajánlják), ebben teljes szétszerelés, ultrahangos tisztítás, elhasznált részek cseréje és az óra beállítása, vízállóságának vizsgálata is benne van. (Az óra gyárba való postázását viszont a vevőnek kell megoldania, ha egy márkakereskedő ezt nem teszi meg helyette, de ez minden márka esetén így van, ha nem létezik helyi márkaszervize.) A legegyszerűbb, kézi húzós Alpha szerkezetük (itt balra) esetén a szervíz 220 euróba kerül, innen indulnak az áraik. Náluk egyelőre nincsenek kronográfok, a legkomplikáltabb, világidőt mutató automata szerkezetüket 400 euróért hajlandóak szervizelni. (Bár ha a Nomos óránk három évnél nem idősebb és mégse stimmel valami vele, akkor a cég ajánlata szerint már 75-150 euróból is megúszhatjuk a kisebb szervízt, feltéve persze ha ennek során meg tudják oldani a problémát.)

Seiko

6r15 9s86 Az előző gyártóktól eltérően a Seiko termékkínálata jóval nagyob piaci területet fed le. Náluk is vannak persze közép- sőt felső kategóriás szerkezetek is, ezeknél manapság természetesen szintén ajánlott a szervizelés. A Seiko esetén az észak-amerikai és magyar márkaszervizek árait néztem meg, amelyek nyilvánosan is elérhetőek a szervizek weboldalán. A legolcsóbb, Seiko 5 sorozatban lévő 7S szerkezetek karbantartását a magyar szervíz már 15 ezer forinttól elvégzi. A Presage sorozat felső kategóriájában található 6R15 (dátumos, itt balra látható) és 6R20 (dátum és járástartalék-kijelző) sorozatú szerkezeteinek szervizköltsége 250 dollártól indul, a magyar szervíz ezeknél 25 000 forintot kér. A Grand Seikókban található felső kategóriás 9S szerkezetek alapváltozatainak karbantartása 375 dollártól indul (a hi-beat 9S86 szerkezet látható jobb oldalon), a járástartalékkijelzővel és dátummal rendelkező Spring Drive szerkezet szervizelése 440 dollár, hazánkban 50 000 forint. A Spring Drive kronográf szervizeléséért a magyar márkaszerviz 80 000 forintot kér. Természetesen az egyedi órák esetén, mint amilyen az Eichi és egyes Credor modellek, az árak a Seikonál sem adottak.

Zárszó

Mechanikus órát javíttatni, karban tartani persze nem csak márkaszervízekben lehet, azonban a márkaszervízek esetén némileg nagyobb az esély arra, hogy adott esetben egy elhasználódott alkatrészt eredeti gyárira tudnak kicserélni. Ezen túlmutatóan pedig - akárcsak jobb helyeken az autóknál - a márkaszervíz számlái értéknövelő tényezőnek számítanak, ezek hiánya használt órák esetén azonnal meglátszik az árban. Nem egyszer éppen azért "olcsó" egy luxusóra, mert még nem esett át az aktuális szervízen így az a következő tulajdonosra maradhat, aki pedig így még akár rosszabbul is kijöhet a látszólag drágább, frissen szervizelt óra árához képest. Nem véletlen tehát, hogy komolyabb óráknál fel szokták tüntetni azt, hogy mikor esett át, vagy hogy éppen most esett át a nagyszervizen. Nem egyszerű tehát a régi órákat gyűjtők élete sem, mondjuk ha egy aukción olcsón megcsípett régi modellt szeretnénk megfelelő állapotba hozni, hogy az értékét továbbra is megtartsa, könnyen lehet, hogy az órára kifizetett összegnél is többet kell a márkaszervízben ott hagyni.

Ezekből következik az is, hogy a kevésbé értékes mechanikus karórák esetén már érdemes megfontolni azt is, hogy ott gyakran nincs is értelme egy szervíznek, hiszen az akár még az óra értékénél is nagyobb összeg lenne. (Ez alól kivétel lehet, ha az adott példányhoz az embert érzelmi kötelék fűzi, például családi örökség volt.) A mechanikus karórák hőskorában, az 50-es 60-as években egyébként sem volt annyira elterjedt dolog, hogy az akkoriban teljesen szokványosnak számító mechanikus karórákat rendszeresen szervízbe vitték volna csak úgy beolajoztatni. Ezzel a cikkel persze nem azt akarom mondani, hogy a mechanikus, javítható órák helyett inkább mindenki vegyen eldobhatót. Nagyon jó, hogy manapság, amikor majdnem minden eldobható, maradt még valami, amivel az ember hosszú távra tervezhet, hiszen javítható, helyrehozható. Szóval éppen ellenkezőleg: választás előtt érdemes minden szempontot megfontolni, hogy olyan típust vegyünk, amivel hosszú távra, akár sok évtizedre tervezhetünk. Egy karóra megszerzése pénzbe kerül és látható tehát, hogy emellé jön még a karbantartás, szervizelés élethosszig tartó költsége, amit az óra leendő tulajdonosának figyelembe kell vennie. Minden gépnek van élettartama, amely során a megfelelő működéshez rendszeres karbantartást igényel. Ez alól a karórák sem kivételek.