A világ egyik leghatékonyabb tűzoltó berendezése magyar találmány és óránként hatezer liter kerozinnal működik.

Neve: "Big Wind", azaz "Nagy Szél". Nem a Jókai-bableves mértéktelen fogyasztásával szerezhető bélbántalmak legújabb pesti gúnyneve ez, hanem azon egyedi, – nevezzük így – hajzselé-tesztelő orosz tank elnevezése, amelynek a tetején két hatalmas MiG– 21- es hajtómű virít. A szerkezet nem a kapitalizmus megdöntésére készített hajdani titkos szovjet fegyver, hanem a kigyulladt olaj- és gázkutak eloltására szolgáló negyvenkét tonnás eszköz, tipikus magyar lelemény.

calc1
Kész életveszély ide állni, amikor két gázturbina és összesen hat szupererős vízágyú mered az emberre

Amikor véget ért az Öböl-háború, Kuvait égboltját feketére festette a felgyújtott fúrótornyokból előtörő vastag füst. Miközben az amerikaiak rohangásztak a tüzek körül és több robbanóanyagot használtak el az oltáshoz, mint amennyi egy átlagos Bruce Willis filmben elfogy, a csepeli MB Fúróvállalat négyfős magyar csapata a hétszáz fokos, izzó homokon át a tűz nyolcméteres körzetébe csörömpölt az öreg T34-es tankra épített spéci géppel. (Azóta az alapot VT55A harcászati vontatójármű, azaz "bika" váltotta fel.) A hajtóműveket a lángokra irányozták, felsivítottak a gázturbinák, vízesésnyi H2O spriccelt, Big Wind pedig pöfékelt, amíg a tüzek el nem aludtak. Míg más tűzoltócsapatok robbanószerekkel próbálják elvonni az oxigént a tűztől, a Big Wind-team vizet vezet a gázturbinákba, s megcélozza az olaj forrását a lángok alatti részen. Azért ez az irányzék, mert a kútból előtörő olajsugár az első néhány méteren még nem lángol, ott ugyanis még nincs ideje oxigénnel keveredni. Elvágják az olajsugarat, ezzel megszűnik a lángok utánpótlása, majd ezt követően kioltható a tűz. A magyar négyes 42 nap alatt kilenc lángoló olajkutat oltott el, volt olyan, amelyet mindössze 34 másodperc alatt.

calc1
Jobb híján a tíz centis páncélba vágják a vezető közlekedéséhez szükséges ajtónyílást, amelyre kazánajtót szerelnek

A módszer ráadásul biztonságosabb is az amerikaiakénál. Somlói Nándor, a Big Wind tűzoltóparancsnoka így fogalmazott: "Lenne-e kedved besétálni a sok száz fokos lángok és a fröcskölő olaj alá, úgy, hogy a kezed tele van robbanószerrel?" Ha a fejedbe veszed, hogy gereblyézés helyett jobb szeretnéd kifúvatni a kertedből a száraz leveleket, vagy például a nagymosással kínlódó feleségednek kedveskednél azzal, hogy az általa száradni kitett ruhákat gyorsan – mondjuk 45 másodperc alatt – ropogósra hőlégfúvózod, szedj össze vagy hárommillió dollárt, és várj hat hónapot! Ennyi idő kell ugyanis ahhoz, hogy a tűzoltócsapat összekalapálja neked a saját, külön bejáratú Big Windet. Először egy tipikus macskabejárónál alig nagyobb lyukat vágnak a VT55A elején levő 100 mm vastag páncélzatba, majd erre – jobb esetben inkább kazánokon használt – 20 mm vastag, hőálló ajtót szerelnek. Ezen át mászik be a vezető, hiszen az átépítés során megszűnik az eredetileg erre szolgáló tetőajtó. A VT55A-n persze nincs lövegtorony. Ennek helyén a gép fedelébe hatalmas, kör alakú lyukat metszenek. Ebbe építik bele a T34-esből származó lövegtorony- csapágyat, amely akkora, hogy körbe tudna ölelni egy teljes amerikai futballválogatottat – vállvédő betétekkel együtt. Ezen a csapágyon forog a hidraulikusan mozgatott tűzoltó-platform, ide kerül a két gázturbinás hajtómű.

calc1
Hely nincs, hőség viszont van: akció során a kezelőszervek annyira felforrósodnak, hogy húst lehet rajtuk sütni

E színpad hátsó részén, hőálló üvegezésű kabinban gubbaszt a tűzoltó. Az általa irányított két MiG–21- es vadászgép-hajtómű másodpercenként hatvanöt köbméter vizet lövell ki – hangsebességgel. Ha a Big Wind kezelője valamely hotel zsúfolt parkolójában nem talál helyet, ha erre szottyan kedve, szorít magának: – az autókat víznyomással egyszerűen elsöpri az útból. A masina az "innenső" végen emberek, tárgyak beszippantására is alkalmas. Ezért a turbinák belépő végeire biztonsági rácsot kell szerelni, nehogy valamelyik tűzoltó röpke, ám meglehetősen felkavaró turistaút során megtapasztalja, milyen is a MiG–21 hajtómű belülről. Mindennek tetejébe a hajtóművekből előtörő, 130 decibeles sivítás a Def Leppard koncertjénél is maradandóbb élménnyé tesz már egy rutin tűzoltási akciót is. Mindkét gázturbina fölött háromhárom további tűzoltó fecskendő meredezik, egyenként percenkénti 50 köbméteres spriccelési képességgel.

calc1
Aki látott már tankot belülről, annak ismerős lehet a botkormányos vezetőállás, ahol ergonómia – nuku

A Big Wind egy másodperc alatt el tudja használni a tipikus amerikai háztartás napi felhasznált vízmennyiségének a kétszeresét – pedig az amcsik nem éppen sivatagi életmódjukról híresek. Egy átlagos kerti uszoda vizének kihörpintéséhez a szerkezetnek körülbelül 50 másodpercre van szüksége, ezért a Big Wind ideális kütyü lenne azon skót kutatók számára is, akik végre pontot akarnak tenni a hírhedt Loch Ness-i ügy végére. Arab sejkek számára viszont csakis homokásó markolókanállal felszerelt Big Wind megvásárlása jöhet szóba, a gépnek ugyanis minimum 15 000 köbméteres víztározóra van szüksége a normális működéshez. Mivel a lángok közelében a hőmérséklet 340 C fok körül alakul, még a teljes kioltás után is elég összekoccannia két kavicsnak, és máris újra fellobban a tűz. Ezért az oltási akció után a Big Wind tovább spricceli a vizet a levegőbe, hogy a csatatéren előálljon a biztonságos hőmérséklet.

calc1
Nem egyszerű feladat a gázturbinák irányítása sem: a kezelőnek ennyi műszert és kapcsolót kell ismernie

Ugyanez a permet hűti le magát, a Big Windet is, hiszen a gép egy-egy akció során olyannyira felhevül, hogy a kezelő kizárólag hőálló kesztyűben tudja mozgatni a kezelőszerveket. További érdekesség, hogy a Big Windnek a két gázturbinát is el kell látnia kerozinnal – óránként 6000 literrel, tehát a forgatható platformon elhelyezett tartályban vagy 3000 liter kerozin lötyög. Ennek is van ugyan némi hővédelme, de 25– 30 percnél garantáltan nem bírja tovább robbanás nélkül, ezért bőven elég bele az a félórányi üzemanyag. De ha baj van, a Big Wind legalább képes elosonni a lánctalpain, kihasználva egyetlen előremeneti fokozatát és 3 km/h-s végsebességét. És ez talán a szerkezettel kapcsolatos legmeggyőzőbb számadat: a vevő a jármű minden km/órájáért kerek egymillió dollárt fizet.

Néhány érdekes adat

A Big Wind hozzávetőleges ára 3 millió dollár, amelybe beletartozik a tréning, a személyzet lélegeztetéséhez szükséges levegőtartály, a rádió. (A CD-játszó feláras extra.) Alapja a VT55A típusjelű harcászati vontatójármű, amelyet 40 literes, V12-es, 580 lóerős, „mindenevő” kompresszoros dízel hajt. A tűzoltáshoz használt két gázturbina típusa Tumanszki R–25, s a MIG–21 vadászbombázóról származnak. Ha felbőszült Fradi-drukkereknek eresztik, a Big Wind egy másodpercen belül garantáltan feloszlatja a tömeget. Budapestről a Balaton vele nagyjából másfél napos túra, magát, a tavat a szerkezet 72 564 év alatt tudná szárazra szippantani. Egy tűzoltási akció után a tipikus T-bone steak átsülési ideje 45 másodperc a borítólemezeken.

calc1
calc1
calc1
Mintha egy repülőgép részletfotója lenne: ez a turbina szívó- oldala. A rács akadályozza meg, hogy a Big Wind embert egyen.