desin2 Az Akashi szoros, mely az Osaka öblöt Harimandával összeköti, nagyjából 4 kilométer széles. A hídnak 110 méteres vízben kell állnia és 4,5 méter/másodperces sodrással kell szembenéznie. A szoros emellett termékeny halászterület már ősi idők óta és fontos vízi út, amit naponta 1400 hajó használ. Hogy garantálják a biztonságos tengeri forgalmat, egy nemzetközi, 1500 méter széles tengeri utat írt elő a vízi közlekedés-biztonsági törvény. A híd építésekor számos súlyos körülménnyel kellett megküzdeni: erős sodrás és mély víz, melynek fenekét a búvárok nem tudják megvizsgálni. Természetesen fenn kellett tartani a halászati körülményeket és a biztonságos vízi forgalmat. De mindezeket a nehézségeket sikerült legyőzni.

Az Akashi szoros geológiája

A szoros hordalékot is tartalmaz a Kobe rétegben és az Akashi rétegben, ezalatt gránit. Az Akashi réteg 40%-ban 10-20 centiméter átmérőjű kavicsot foglal magában. A Kobe réteg lazább, mely kemény iszapot, szilárd homokot, és túlnyomórészt homokkőt tartalmaz.

desin1
desin3
Az építési terület az építkezés alatt
desin5
A szoros keresztmetszete
desin4
Egy minta a szoros alján fekvő hordalékból nagy átmérőjű fúróval

Tervezési előírások

A függőhidak egyik legfontosabb jellemzője a kábelek által garantált középső ív szélessége. Egészen mostanáig Japánban a függőhidak nem érték el az 1000 méteres középső ívet, az AKB majdnem kétszer ilyen hosszú. Viszont a középső ív növelésével a híd jobban ki van téve a szél negatív hatásának, így az aerodinamikai stabilitás a tervezés során nagyon fontossá válik. Hogy ezt megfelelően méretezhessék, elkészítették a híd 1:100 arányú modellét és ezen modellezték, hogy a kész építmény ellenáll-e majd a szoros 80 méter/másodperces szélfúvásának. Két fajta földrengés lehetőségét is figyelembe vették a tervezés során: egy a Richter-skála szerinti 8,5-ös erősségűt, melynek epicentruma a hídtól 150 kilométer távolságra esik (nagy méretű földrengés az óceán fenekén), és egy visszatérő típusút, amely a híd 300 kilométeres sugarán belül 150 évenként ismétlődik. Építés közben a 7,2-es nagy Hanshin földrengés jelentett aztán valódi problémát.

desin4
Egy 1:100 arányú modell (hossza 40 méter), amelyet a helyszínen fúvó 80 m/s erejű szélnek megfelelő erővel tesztelnek. A nagy szélcsatorna kimondottan ehhez a kísérlethez készült.