A képek forrása: Google és Wikipédia

kep1Építés: 1999-2004

Magasság: 508 méter (101 emelet), 448 méter a tetőig, 438 méter a legfelső emelet szintjéig,

Alagsor: 5 emelet, -31,5 méter

Hasznos terület: 412500 m2

Felvonók: 61

Építész: C. Y. Lee & Partners

A TAIPEI egy mozaikszó, amely a Technológia, Művészet, Újítás, Emberek, Környezet és Identitás szavakat takarja. A 101 a tökéletességen túlra törekvést jelenti. Az épület hivatalos neve egyébként: Tajpej Nemzetközi Pénzügyi Központ.

A Taipei 101, mely 2003. október 9.-n érte el teljes magasságát, 2009-ig volt hivatalosan is a világ legmagasabb épülete a legmagasabb szerkezet, a legmagasabban fekvő szint és a legmagasabb lakható emelet kategóriában is. A Chicagoi Sears Torony csak a teljes magasság kategóriában volt magasabb nála. A felhőkarcoló Tajpej keleti részén, az ún. Xin-Yi körzetben fekszik. A többfunkciósra tervezett létesítmény (kommunikáció, konferencia, könyvtár, kilátó, iroda, éttermek, szabadidő központ és kiskereskedelem) 1-4. szintjein boltok kapnak helyet, az 5-6. szinten található a szabadidő központ, a 7-84. emeleten irodák helyezkednek el, a 86-88. emeleten éttermek vannak, a 89., 91. és 101. szinteken kilátók találhatók, kommunikációs létesítmények pedig a 92-100. emeleten helyezkednek el. Az építmény alatt a Taipei Mass Rapid Transit állomása található, amely a Hsinyi vonal kiépítésére vár. A Toshiba gyártotta a világ két leggyorsabb liftjét a Taipei 101 számára, amely 1008 méter/perces sebességgel röpíti 39 másodperc alatt az első emeletről a 89.-re a kilátó vendégeit. Egy 900 tonnára hangolt rezgésmentesítőt építettek a 87. emeletre, amely a földrengések és tájfunok erejét hivatott kiegyenlíteni. Ez a szerkezet az éttermi és kilátó szintekről meg is tekinthető.

Az épület számos áttervezést élt át, amelyeket a Taipei Városi (Sung Shan) Repülőtér közelsége indokolt. Végül aztán mégis sikerült elérni, hogy az eredetileg tervezett magasságúra építhessék. 2002. március 31.-n 5 építő munkás halt meg, amikor egy 6,8-as erősségű földrengés lelökött két darut az 56. emeletről. Az építést ezután szüneteltették, majd tüzetes átvizsgálás után folytatták. Emellett több tűzeset is volt építkezés közben. A tetőszerkezet egy lépcsőházat tartalmaz, amelyen keresztül el lehet érni az 508 méter magasan lévő csúcsot. Eredetileg egy ötcsillagos szállodát is terveztek a 67-84. szintek közé, de ezt a tervet aztán elvetették pénzügyi korlátozások miatt. A beruházás teljes költsége megközelítőleg 1,7 milliárd amerikai dollárt tett ki.

Sok szempontból az új épület a legfejlettebb technikát képviseli. Az épületben üvegszálas és műholdas internet-kapcsolat van (1 GBit/s). A Toshiba gyártotta a világ leggyorsabb kétszintes felvonóját, ami 16,83 métert emelkedik másodpercenként (63 km/h), és 39 másodperc alatt szállítja a látogatókat a fő szintről a 89. emeleten lévő kilátóhoz. A látogatók ezután lépcsőn jutnak fel a 91. emeleten lévő külső kilátóhoz. Egy 660 tonnás lengéscsillapító van a 88. emeleten, ami a torony stabilizálására szolgál földrengés, nagy szél és tájfun esetén. Ez az egyensúly a torony kilengését 40%-kal csökkenti. Az egész létesítményt 2004. december 31.-n nyitották meg, egy extravagáns újévi ünnepség keretében. A toronyban egy hatszintes bevásárlóutca van, ami az éttermek, üzlete és egyéb látnivalókon kívül még éjszakai klubokat is tartalmaz. Az épület teljes belső alaprajzát a feng shui szerint tervezték. A 91. emeleten lévő külső kilátót 2006. szeptember 16.-n nyitották meg. Az épület külső megjelenéséről süt a pénzügyi siker. Az alsó négy oldalon található 4 kör is a pénzérméket szimbolizálja. A tornyot úgy tervezték, hogy a hetes erősségű rengéseknek is ellenálljon, valamint évszázadonként egy szupertájfunnak. Az építést megelőzően sokan féltek, hogy az épület sebezhető lesz a Tajvanon oly gyakori földrengések által. 2002. március 31.-n egy 6,8 erősségű földrengés lelökött egy darut az 56. emeletről, ami akkor az épülő torony legmagasabb pontja volt. A tervezők megvizsgálták a tornyot és megállapították, hogy az úgy reagált a rengésre, ahogyan elvárták, ezért az építést folytatták.

Földrengés!

A világ legmagasabb felhőkarcolójának súlya földrengések sorozatát indíthatja el, állítja egy specialista, aki két nemrég lezajlott földrengést is az épület számlájára írt. Lin Cseng-horng professzor beszámolója szerint a Taipei 101 Tajvan fővárosában egy törésvonalra épült. A 700 000 tonna súlyú épület 4,7 bar nyomást gyakorol a talajra, ami Lin szerint megnyithatja az ősi törésvonalat, és a szeizmikus tevékenységek növekedését fogja eredményezni. A gigantikus fém- és üvegkolosszust amúgy kifejezetten a tajvani földrengéseknek ellenálló szerkezettel, egy 733 tonnás golyóval látták el, amit a csúcs közelében függesztettek fel, és a földrengések vagy heves szelek erejével ellentétes irányba mozog. A Taipei-medence korábban stabil terület volt, aktív törésvonal nélkül. Csupán évente egyszer fordult elő egy kisebb, 2-es erősségűnél gyengébb földrengés. Azonban a Taipei 101 megépülése után megváltoztak a dolgok: az épület átadása óta két erősebb földrengést is mértek (3,8 és 3,2 erősségűt) közvetlenül a felhőkarcoló alatt, írja Lin. "A rengések közvetlen eredményei lehetnek a megaszerkezet által keltett terhelésnek" - összegez Lin beszámolója, amit az Amerikai Geofizikai Egyesület weboldalán tett közzé a professzor. A szakértőt komolyan veszik, de cáfolják. A tajvani Központi Meteorológiai Intézet pénteki közleménye szerint az épület befejezésétől eddig eltelt egy év nem elegendő a rengésekkel kapcsolatos hatások megbecslésére és kiértékelésére. Az épületet birtokló Taipei Financial Centre Corporation szóvivője elmondta, hogy az toronyház felhúzását szigorú biztonsági és földtani felmérések előzték meg, valamint biztosította a közvéleményt, az épület nem növeli meg a földrengések számát. A felhőkarcoló a pontosság kedvéért 200 méterre fekszik az ominózus törésvonaltól, ami 45 000 éve inaktív. A rengések igen gyakoriak Tajvan szigetén, bár általában nem szednek áldozatokat és a károk is elenyészők, 1999 szeptemberében egy 7,6 erősségű földrengés a szigetország közepén több mint 2300 halálos áldozatot követelt. Amennyiben Linnek igaza van, akkor át kell gondolni a Japánba tervezett Sky City 1000 tervezetet is, ami szinte egy teljes függőleges város lenne, megoldva Tokió lakásproblémáit.