Forrás: http://www.tour-eiffel.fr/

A terv az volt, hogy építeni kellene egy 300 méter magas tornyot, amely az 1889-es világkiállítás egyik attrakciója lenne

inv_1000
Koechlin terve

Emile Nouguier és Maurice Koechlin, az Eiffel társaság két főmérnöke agyából pattant ki a magas torony ötlete 1884-ben. Az első tervek egy hatalmas pózna-szerű építményt mutattak négy oszlop rácsos tartógerendával, melyek a felszínen még elkülönülnek, de egymáshoz tartva egyesülten érik el a csúcsot és meghatározott szakaszonként vízszintes fémszerkezettel vannak összecsatlakoztatva. A cég ebben az időben különösen a hidak tartószerkezetének tervezésében rendelkezett nagy tapasztalattal. A torony-terv ennek a tapasztalatnak egy merész, 300 méter magas hasznosítása volt.1884. szeptember 18.-n Eiffel bejegyzett egy szabadalmat "a 300 méter magas acélszerkezet és fémoszlop építéséhez szükséges új felépítésről".

Annak érdekében, hogy a nyilvánossággal jobban elfogadtassák a tervet, Nouguier és Koechlin felkérte Stephen Sauvestre építészmérnököt, hogy dolgozza ki a torony külső megjelenését

inv_2000
Az Eiffel torony 1889-ben

Sauvestre kő-talapzatot javasolt a lábazat befedésére, hatalmas boltívet az oszlopok és az első emelet összekötésére, nagy üvegfalú csarnokokat minden szintre, körte-alakú megjelenést a csúcshoz, és egyéb különféle díszítő elemeket a szerkezet különböző elemeire. Végül aztán egyszerűsítettek a terveken, de azért néhány részletet a javasolt formában hagytak, úgy mint a hatalmas boltívet is, amely nagyon jellegzetes megjelenést ad az építménynek. Az oszlopok görbületét matematikai módszerekkel határozták meg, a széllel szembeni minél nagyobb ellenállás érdekében.

Számos röpirat és cikk jelent meg 1886 folyamán, aztán 1887. február 14.-n, amikor az építkezés látványosan elkezdődött, megjelent a "Művészek tiltakozása"

debat_10
A világkiállítás

A "Tiltakozás Monsieur Eiffel tornya ellen" a Le Temps lapban jelent meg és a világkiállítás rendezőjéhez, Monsieur Alphand-hoz szólt. A cikket az irodalom és az egyéb művészetek nagyjai közül számos személy aláírta: Charles Gounod, Guy de Maupassant, ifjabb Alexandre Dumas, François Coppée, Leconte de Lisle, Sully Prudhomme, William Bouguereau, Ernest Meissonier, Victorien Sardou, Charles Garnier. Az újságírók erőszakos támadást indítottak ez ellen a "valóban tragikus utcai lámpa" (Léon Bloy), "harangláb-váz" (Paul Verlaine) ellen. További jellemzések: "acél befejezetlen, nyomorék és zavaros tornacsarnok-szerkezet" (Francois Coppée), "magas és vézna acéllétra, óriási idomtalan váz egy olyan talapzaton, amely úgy néz ki, mintha csak egy monumentális küklopszot tartana, de aztán kimerül egy óriási gyárkéményben" (Maupassant), "félkész gyárkémény, egy hatalmas dög, amely csak arra vár, hogy befedjék téglával, hajókémény alakú grill, kilyuggatott végbélkúp" (Joris-Karl Huysmans). Egyszer aztán vége szakadt a torony kritizálásának és megbarátkoztak ennek a valódi remekműnek a jelenlétével, a világkiállításon pedig hatalmas sikert aratott: két millió látogatót fogadott az 1889-es kiállítás ideje alatt.

A "Tiltakozás Eiffel tornya ellen" cikk

debat_70 A cikk az írók, festők, szobrászok, építészek nevében szólt, akik mind Párizs szépségének - amely idáig sértetlen volt - szerelmesei. A művészek együttesen a Francia népet képviselték és a Párizs szívében felépítendő haszontalan és otromba Eiffel torony ellen tiltakoztak. Csak azért, mert erősödik a kereskedők és gépépítők befolyása, még nem kell jóvátehetetlen kárt okozni a város megjelenésének. A tornyot Bábel tornyához is hasonlították.

Interjú a Le Temps 1887. február 14.-i számából Eiffel-lel, aki ügyesen összefoglalta művészi tanítását és válaszolt a művészek tiltakozása ellen

"Úgy gondolom, hogy a torony egészen sajátságos szépséggel rendelkezik. Csak mert valaki mérnök, már nem veheti figyelembe a szépséget saját építményeinél, és nem törekedhet eleganciára a szilárdság és megbízhatóság mellett? Nem lehet, hogy azok a feltételek, amelyek meghatározzák a szilárdságot, ugyanolyan módon a harmónia rejtett feltételeit is teljesítik? Mi az, amire elsődlegesen ügyelni kellett a tervezés során? A légellenállás. Nahát! Megtartottam a görbületet az építmény négy külső szélén, melyet a matematika diktált. Ezek a görbületek nagy szerepet játszanak a szilárdság megtartásában, és a külső szemlélő számára első pillantásra szembetűnők, valamint szépek is, és a teljesség, valamint a szerkezet merészségének szimbólumai. Hasonló módon a nagy üres részek is, melyeket az elemekben találunk, arra szolgálnak, hogy a viharok számára ne legyen felesleges ellenállás a szerkezetben, ami fenyegetné a stabilitást. Ezen kívül van valami vonzó a kolosszális dolgokban."

Az Eiffel torony festése

Eiffel kiterjedt kutatásokat végzett a rádiózással kapcsolatban is, így azt javasolta, hogy a tornyot monumentális rádióadóként is használják

peinture radio_10 Az első rádióadások 1898-as sikere után Eiffel a katonai hatóságokhoz fordult 1901-ben azzal a céllal, hogy a tornyot nagy távolságú rádióadóként használják. 1903-ban Párizs körül rádiókapcsolat létesült katonai bázisokkal egyetemben, majd egy évvel később már Kelet-Franciaországgal is. A toronyra 1906-ban került állandó rádióadó, így biztosította annak fennmaradását (ti. eredetileg a tornyot csak ideiglenesen hozták létre).

A torony tetején az évek során sokat módosítottak, hogy el lehessen helyezni rajta mind több antennát

A torony teteje eredetileg két rácsos boltívből állt, amelyek egy jelzőlámpát tartottak. A keskeny nyílt peron, amely megkoronázta a legfelső szintet, pontosan 300 méter magasságban van. Ezen volt még egy háromágú villámhárító, amelyet két nagy fémcsővel csatlakoztattak a földhöz. A torony teteje azóta még teljesen átalakult. Jelenleg több tíz antennát tartalmaz, melyek szinte minden típust tartalmaznak, egy televízióadóval egyetemben, amely 324 méterre emeli a torony magasságát. Az első televízió-kísérletek a tornyon 1921-ben kezdődtek, az állandó TV-adás pedig 1935-ben indult.

Gyors áttekintés

radio_20 Az Eiffel torony a Szajna folyó bal partján helyezkedik el a Parc du Champ de Mars északnyugati végén. Az 1889-es eredeti magasság (a zászlórúddal) 312,27 méter volt, 1957-ben egy újabb adótorony felállításával a magasság 320,75 méterre nőtt, majd 2000-ben további antennával tovább magasodott 324 méterre.

Látogatók száma: 6315324 2000-ben.

Ez volt a legmagasabb építmény a földön egészen a Chrysler Building 1930-as felépítéséig.