Forrás: http://www.tour-eiffel.fr/

eiffel_1 1832-ben Dijon-ban született, 1855-ben kapott diplomát az Ecole Centrale des Arts et Manufactures egyetemen, ugyanabban az évben, amikor Párizs megrendezte első világkiállítását. Néhány évet ezután Franciaország délnyugati részén töltött, ahol a Bordeaux-i nagy vasúti híd építését felügyelte, aztán megfogalmazta saját feladatát, mint konstruktor, amely fémépítmények építésére specializálódott. Konstruktorkénti munkájának ékkövei a Porto viadukt a Douro folyó fölött, 1876-ban, a Garabit viadukt 1884-ben, a budapesti Nyugati pályaudvar Magyarországon, a Nice csillagvizsgáló kupolája, valamint a New York-i Szabadság Szobor találékony szerkezete. Építészeti munkája 1889-ben az Eiffel toronnyal ért el tetőpontjára. Az üzleti életben folytatott munkájának a Panama Csatorna hibája vetett véget. Ezután sem pihent, mert nagyon aktív munkát kezdett a tudományos kutatásokban a meteorológia, aerodinamika, rádiózás terén. 1923. december 27.-n halt meg.

Eiffel fémépítmények százait építette szerte a világon.

eiffel_2 Hidakat, különösen vasúti viaduktokat szeretett különösen tervezni, de hírnévre tett szert ipari felhasználású fémszerkezetek tervezése terén is. Karrierjét sok pompás épület is fémjelzi, melyek közül legkiemelkedőbbek talán a Porto-i viadukt ikerépületei, és a Garabit viadukt Franciaország Cantal-i megyéiben. De nagy találékonyságra utal más építészeti megoldása is, mint cégének hordozható hídjai, amelyeket készletekben szállítottak a világ számos tájára; a Szabadság Szobor nagyszerű szerkezete, és természetesen az Eiffel torony.

eiffel_6 eiffel_5
A Garabit viadukt "Maria Pia" híd a Douro fölött
eiffel_4 eiffel_3
Híd a Rach Lang fölött (1885) A pesti Nyugati pályaudvar

1887-ben Eiffel beleegyezett a Panama csatorna kapuinak megtervezésébe, amely nagyon nagy munka volt, de rosszul irányította Ferdinand De Lesseps, így végül a század legnagyobb üzleti botrányába fulladt.

eiffel_7 Ez volt üzleti pályájának legnagyobb megrendelése, de egyben ez volt a legkockázatosabb is. A rizikót az jelentette, hogy nagy pénzügyi előnyökkel és megbízhatónak tűnő garanciákkal biztosították, ami lehetővé tette, hogy rögtön a munkálatok elkezdése után már profitot termeljen. Eiffel óvatossága ellenére a Compagnie du Canal csődbement, így De Lesseps és fia mellett őt is megvádolták. Végül két év börtönre és 2000 frank pénzbírságra ítélték annak ellenére, hogy őt konkrétan soha senki sem vádolta. Végül aztán megtartva becsületét és méltóságát visszaszerezve visszavonult az üzleti élettől. Az ítéletet később legfelsőbb fokon visszavonták, így soha többé nem lehetett őt vádolni semmilyen visszaéléssel a Panama csatornával kapcsolatban.

A Panama csatorna-ügy után életének utolsó éveit odaadó tudományos munkásságának szentelte

eiffel_8 Elsősorban a párizsi torony számára szeretett volna valamilyen "testhezálló" feladatot találni, amelyet csak húsz évre építettek. Ezért ő főként szélellenállási kísérletekre, meteorológiai megfigyelőállomás részére és hatalmas rádióadó számára építette. Munkája során meteorológiai adatokat gyűjtött, de ugyanekkor aerodinamikai kutatásokat is végzett, amely számára szélcsatornát épített a torony jobb lábánál, majd egy még nagyobbat Rue Boileau-nál 1909-ben Párizsban. Ez a csatorna még mindig üzemben van. 1923. december 27.-n halt meg, 91 éves korában.