Forrás: http://www.tour-eiffel.fr/

Az alapok összeszerelése 1887 július 1.-n kezdődött és 22 hónap múlva fejeződött be.

c1 Minden elemet a Párizs külvárosában lévő Levallois-Perret-i gyárban készítettek elő, ahol Eiffel gyára volt. Az építéshez használt mind a 18000 elem tizedmilliméter pontossággal lett megtervezve és kijelölve, majd nagyjából 5 méteres darabokra rakták össze. A munkások száma az építési területen 150 és 300 között váltakozott, akiket olyan, már veteránnak számító munkások vezettek, akik a nagy fémviaduktok építésénél is munkálkodtak.

A tornyot alkotó összes fémelemet szegecsek tartják össze, melyek abban az időben fejlett technikát képviseltek.

c2 Az előkészületek során az elemeket a gyárban szerelték tehát össze csavarokkal, de ezeket később egyesével szegecsekre cserélték, melyeket forrón illesztettek helyükre. A hűlés során aztán ezek összehúzódtak, ezáltal az elemek szorosan egymáshoz feszültek. Egy négy emberből álló csapat volt szükséges ahhoz, hogy egy szegecset helyére illesszenek: egy helyére illesztette, egy másik megtartotta, a harmadik formálja, a negyedik pedig kalapálja. A felhasznált 2500000 szegecsnek csak a harmadát illesztették helyére közvetlenül az építési helyszínen.

A beton alapok egyenes részét néhány méterrel a talajszint alá helyezték, egy réteg tömörített kavicsra.

c3
Az alapok építése

Minden sarokél saját támasztó tömbön nyugszik, négyzetcentiméterenként 3-4 kilogramm nyomással. A tömbök pedig fallal csatlakoznak egymáshoz A Szajna oldalán az építők vízálló fém keszonokat használtak, amelybe sűrített levegőt nyomattak, így lehetővé vált dolgozni a víz alatt.

c4
Az egyik pillér építése

A tornyot faállványokról építették kis gőzdaruk segítségével, melyek közvetlenül a toronyhoz csatlakoztak.

Az első szint összeszerelése 12 átmeneti faállványról történt, melyek 30 méter magasak voltak, de négy 40 méteres állványzat is volt. c5 Homokzsákok és hidraulikus emelők- melyeket eltávolították az ékek beszerelése után - segítségével állították be a fém gerendákat egy milliméter pontossággal.

1887 december 7.-n az első szintet tartó főgerendák már a helyükön voltak. A részeket gőzdarukkal emelték fel, melyek a lifteknek szánt sínen közlekedtek.

Csak 5 hónapba tellett megépíteni az alapokat, és 21 hónap alatt a torony fémelemeit összeszerelték.

Tekintetbe véve az abban az időben rendelkezésre álló kezdetleges eszközöket, az építkezés rekordidő alatt történt. A torony összeszerelése a precíziós és mérnöki munka csodája volt, ebben mindenki egyetértett. Az építkezés 1887-ben kezdődött és 1889 március 31.-n fejeződött be. A csúcs keskeny dobogóján Eiffel megkapta a Becsületrendet.

c6_1 c6_2 c6_3 c6_4
1888. március 15. 1888. szeptember 15. 1888. december 26. 1889. március 12.

Emile Goudeau újságíró jellemzi az építkezés látványosságát 1889 elején

c7 "Vastag kátrány és szénfüst marja az ember torkát és megsüketít a kalapácsok alatt csengő fém hangja. Aztán ott vannak a munkások, akik a szegecselésen dolgoznak: nagy kalapáccsal, pár centiméter vastag párkányon felváltva kalapálják a szegecset. A szemlélő akár patkolókovácsoknak is nézhetné őket, akik elégedetten ritmusosan kalapálják az üllőt egy falusi kovácsműhelyben, csak ezek a kovácsok nem függőlegesen, hanem vízszintesen kalapálnak és minden ütésnél záporoznak a szikrák. Ezek a fekete alakok a nyílt égbolt háttere előtt nagyobbnak látszanak a valóságosnál, mintha fénylő búzát kaszálnának a fellegekben.

A torony felszerelése biztonságos és nagy kapacitású felvonókkal bonyolult technikai problémát vetett fel

c8 Azelőtt még senki sem épített ilyen magas felvonót ilyen feltételek között. A torony összes eredeti felvonóját mára már kicserélték. A keleti és nyugati lábakra szerelt felvonók az első szintig mennek és a Francia Roux, Combaluzier és Lepape cég gyártmányai. Ezeket duplán hurkolt, hidraulika által működtetett lánc húzza. 1897-ben lecserélték ezeket Fives-Lille felvonókra, amelyeket 1987-ben felújítottak. A berendezést az amerikai Otis cég alakította át úgy, hogy elérje a második szintet egy kétszintes kabinnal. Ez a kabin ferde sínen halad és egy hidraulikus dugattyú húzza kötél segítségével. A déli lábon lévő felvonót 1900-ban eltávolították és 1983-ban egy olyat szereltek a helyére, amely a "Jules Verne" éttermet éri el. A déli felvonót 1912-ben elektromosra cserélték, amelyet 1995-ben szintén felújítottak.

A függőleges, Edoux gyártmányú felvonó két kiegyensúlyozott kabinból áll.

A felső fülkét 78 ütemű hidraulikus dugattyú hajtja, az alsó pedig szolgáltatja az ellensúlyt. Ezáltal kabint kellett cserélni félúton. A torony két emeletén víztartályokat helyeztek el, amelyek szolgáltatták a szükséges hidraulikus erőt. Ezt a liftet, amely a téli hónapokban nem működött, 1983-ban cserélték le.

c9
A felső fülke