A képek forrása: Google és Wikipédia

kep1 A Caterpillar 797 bánya-teherautó ezen típusok közül a legnagyobb volt a világon 2001-ig. 2000-ben állították üzembe, és 360 tonna hasznos terhet tud szállítani. A Cat 797-es motorja 3400 lóerős V24-es négyszeres turbó dízel. A jármű magassága 7 méter, felemelt puttonnyal pedig majdnem 15 méter. Hossza 14,5 méter. Nyolc fedélzeti számítógép figyeli az olajnyomást, az erőátviteli szerkezetek működését, a motor teljesítményét és a gumik hőmérsékletét. A Caterpillar 797 ára 3,4 millió dollár, a 3,9 méter átmérőjű Michelin gumik (amelyek kifejezetten a 797-es számára készülnek) pedig darabonként 30000 dollárba kerülnek. Egy új 797-est (3861,5 literes vagy opcionálisan 8177 literes üzemanyagtartállyal) 12 nyerges kamionnal, feldarabolva szállítanak. Teljes terheléssel lapos talajon maximálisan 64 km/h sebességgel tud közlekedni. Mindegyik kerék mögött 106 centiméteres féktárcsák vannak, az elsők mögött egyenként 10, a hátsók mögött pedig 15 kerekenként. Elektronika figyeli a kerekek hőmérsékletét és szükség esetén hűtött olajat nyom - percenként 5270 litert - a féktárcsákhoz. Ez a jármű hatalmas mennyiségű üzemanyagot igényel, óránként átlagosan 295,3 litert fogyaszt. Ilyen hatalmas költségekkel is napi 24 órát és évi 365 napot dolgozik a Cat 797, és csak a rendszeres karbantartás idején áll le. A maximális hatásfok érdekében a bánya-teherautó kapacitása a bányagép lapátjának kapacitásának egész számú többszöröse kell, hogy legyen. A Caterpillar a 360 tonna kapacitású 797-est az ipar legnagyobb kanalas daruihoz tervezte, melyek kapacitása 90 tonna. Így 4 lapátolásra teljesen megtelik a puttony. De mostanában jelennek meg az újabb, 100 tonna kapacitású földmarkolók, így a 797-esnek problémái lesznek a berakodásnál. Ezért újabb modellek is várhatók!