A képek forrása: Google és Wikipédia

Bucyrus-Erie 4250W (Big Muskie)

kep1 A 60-as évek közepén a Középső Ohiói Bányatársaság Muskingum bányája szükségét érezte egy új felszerelésnek, hogy lépést tudjon tartani a szén iránti egyre nagyobb igénynek. Több lehetőség mutatkozott; több kisebb gépet tudtak volna építeni, hogy felfedjék a szenet, vagy pedig egy nagyot ezek helyett. Miután megvizsgálták, hogy mennyi szenet tudnának kitermelni a kisebb gépekkel és mennyi maradna velük érintetlenül, úgy döntöttek, hogy valami nagyobbat akarnak. Valami olyat, ami a mélyebben fekvő szénrétegeket is eléri, amit a kisebb gépek már otthagynának. A több, mint 56 méter vastag szénrétegnek megfelelő igénnyel összeállítottak egy listát a Bucyrus-Erie cégnek, hogy lássa, milyen feladattal kell szembenéznie, ha ki akarja elégíteni ezeket az igényeket. A Bucyrus mérnökei munkához fogtak és 2 év után a gép tervei készen voltak. Hivatalos neve Bucyrus-Erie 4250W lett és ez vált a valaha létező legnagyobb kotrógépé. 12247 tonnás súllyal, 168 m3-es vödörrel és maximálisan 56,3 méteres ásómélységgel a 4250W tökéletesen megfelelt az igényeknek és az építés hamarosan elkezdődött. 1967-ben a Bucyrus emberei elkezdték összeszerelni a gépet. A méretei és a bánya elhelyezkedése miatt a helyszínen kellett dolgozni. Speciális vasbeton indítópályát is építettek hozzá. 2 évvel és több, mint 200000 munkaórával később a gép készen volt. 1969. május 22.-n a 4250W-t felavatták és a Big Muskie névre keresztelték.

A Big Muskie az egyetlen, amelyet ebből a típusból valaha is gyártottak. 165 m3-es vödrével és (kinyújtott gém esetén) 22 emeletnyi magasságával ő a legnagyobb kotrógép, amit valaha gyártottak. Hossza majdnem akkora, mint egy futballpálya másfélszerese. A 4250W-t a Bucyrus Dél Milwaukee-i gyártelepén építették 1966-tól 1969-ig. Ahhoz, hogy innen Ohióba szállítsák, 340 vasúti kocsira és 260 kamionra volt szükség. A rudat 100 psi nyomású nitrogénnel töltötték meg. Egy mérőműszer figyelte a gémben lévő nyomást és bármilyen rendellenes nyomáscsökkenéskor jelzett. A hőmérséklet-változás következtében fellépő nyomásváltozásokat a gép kiszűri. Az építés költsége 25 millió (1969-es) dollár volt. A munkát a gép az Ohiói bányában kezdte meg, ahol az amerikai elektromos művek (AEP) egy leányvállalata székel. Itt több, mint 136 millió tonna szén található egybefüggő területen.

Itt van néhány adat erről a hatalmas építményről:

Súly 12247 tonna (teljes felszereléssel)
A gém magassága legnagyobb működési szögben 67,8 m
A gépház magassága 20,4 m
A hátsó magasság 36,6 m
Lendület hossza 95 m
Teljes hossz 148,6 m
Szélesség 46 m
Kábel-átmérő 12,7 cm
Áramellátás 13800 volt
A kötél szakítóereje 953 tonna
Legnagyobb ásó-mélység 56,4 m
Lendítő motor teljesítménye 1250 LE
Lendítő motorok száma 10
Húzó motor teljesítménye 2000 LE
Húzó motorok száma 10 (dobonként)
Dobok száma 2
Emelő motor teljesítménye 2000 LE
Emelő motorok száma 10
Maximális összteljesítmény 62600 LE
Hidraulikaolaj kapacitás 118118 l
Kezelőszemélyzet 7 fő
Legnagyobb sebesség 0,16 km/h
A vödör adatai
Kapacitás 168,2 m3
Súly (üresen) 208,7 tonna
Kapacitás (mészkő, homok, agyag) 290,3 tonna
Külső szélesség 7 m
Külső kosár magassága 4,2 m
Külső boltozat magassága 6,9 m
Külső hossz 8,3 m

A szerkezet mozgása két hatalmas hidraulikusan meghajtott lábon történik. Vödre akkora, hogy akár 12 személyautó is elfér benne. A teljes gép súlya több, mint 150 Boeing 727-es repülőgép súlya, áramigénye pedig akkora, mint egy 27000 házból álló városé. Ez a kotrógép akár 56 méter mély árkot képes volt ásni. Amíg használták, 464512000 köbméter földet mozgatott meg, és 20 millió tonna tiszta szenet hozott felszínre. 1976-ban óránként 7,3 km hosszan ásta fel a bányát. 1999. május 20.-n a közép-ohiói bányatársaság bejelentette hogy Big Muskie 165 m3-es vödrét ki szeretnék állítani azon emberek emlékére, akik az ohiói bányákban dolgoztak. Ennek a vödörnek szimbolikus jelentősége van; a látogatók megismerhetik Big Muskie-t, a külszíni bányászatot és az utána történő helyreállítási munkálatokat. Sajnos Big Muskie már nincs többé. 1999. május 20.-n a gémet ledöntötték annak a folyamatnak a részeként, hogy a gépet feldolgozzák. Az AEP létrehozott egy kiállítást erről a gépről, ahová elvitték a vödröt és még néhány egyéb alkatrészt. De azok számára, akik láthatták az életben is, ez édeskevés.